Effektiv projekthantering: Nyckeln till framgång

 

Ett lyckat projekt brukar börja med en offert och sluta med en betald faktura. Resan däremellan är inte alltid spikrak, men vi finns här för att hjälpa dig räta ut den. Med hjälp av några tips och lite goda råd, och kanske ett digitalt projekthanteringsverktyg, ska du se att du snart hanterar dina projekt som ett proffs!

Börja från början: Offerter

Med en proffsig offert sätter du ribban högt direkt. Är offerten dessutom tydlig vet både du och din kund vad som förväntas av projektet och av er. Sköter du offerterna med hjälp av ett verktyg kan kunden godkänna sin offert genom att signera digitalt och du och din personal får då automatiskt ett nytt projekt att jobba mot.

Ordning och reda

Det är bra att se till att rapporteringen görs varje dag, eller i alla fall så ofta som möjligt. Det är lätt att glömma av saker redan efter några dagar om de inte registreras direkt. Att tidrapportera via en app i mobiltelefonen är ett snabbt och enkelt sätt för dina anställda att göra jobbet direkt ute på bygget. Då slipper du också samla ihop papperslappar till höger och vänster då tidrapporterna automatiskt landar samlat inne i det digitala projektverktyget.

Rapportera tid och material

Gör det möjligt för dina anställda att rapportera arbetstid och förbrukat material digitalt. Se över rapporterna löpande för att få bättre koll på hur mycket tid och material som går åt under de olika momenten i ett projekt.

Håll koll på ekonomin

En stor del av projekthanteringen är såklart också att se till att intäkter och kostnader inte sticker iväg åt fel håll och att ni håller budgeten. Håll ett öga på ekonomin genom hela projektet så slipper du överraskningar när det är dags att fakturera. Ett digitalt projektverktyg kan visa direkt hur ekonomin ser ut i era projekt, utan att du själv behöver föra någon statistik.

Fakturera!

Se till att du har allt på plats när du ska fakturera. Rapporterad tid och material, utlägg, leverantörsfakturor och EDI-produkter ska bakas ihop till tydliga och korrekta fakturor. Använder du ett verktyg samlar det in allt som skall faktureras och kan dessutom skicka dina fakturor och löneposter till bokförings- och lönesystem på två röda!

Använd ett verktyg för projekthantering

Ett bra sätt att göra vardagen enklare är att använda ett digitalt projekthanteringsverktyg som hjälper dig med alla dina administrativa moment, från offert till faktura. Trinax Tid & Projekt är ett prisvärt projektverktyg som kommer att spara dig många timmar vid skrivbordet varje månad. Tid du kan lägga på roligare saker, som att jobba.

Ta med dig våra tips för en effektiv projekthantering i bakfickan inför nästa projekt och njut av en smidigare resa från start till mål. Är du nyfiken på vad vårt verktyg kan hjälpa dig med? Hör av dig så berättar vi mer.

 

Tillbaka