Historia

Trinax resa genom åren

På den här sidan kan du läsa om hur Trinax grundades och hur resan har sett ut genom åren fram tills idag. Längre ner på sidan hittar du en tidslinje med några viktiga milstolpar.

Från enskild firma till gasellföretag

Trinax som tidigare hette Trinia var ett litet IT-företag som var tänkt som en sidosyssla till en dåvarande heltidsanställning. Som nätverkstekniker tog Fredrik främst emot uppdrag från den närmsta bekantskapskretsen, men ryktet om att Trinia hjälpte till med tjänster inom IT spred sig snabbt från de närmsta vännerna till utomstående kontakter. Sedan var tillväxten ett faktum.

Fredrik ombildar Trinia till ett aktiebolag 2010 och börjar därefter arbeta på heltid med bolaget. Allt eftersom att tiden passerar och antalet kunder ökar kommer det parallellt förfrågningar om att skapa hemsidor och bygga större system. Tillsammans med dåtida samarbetspartners och ett fåtal första anställda börjar Trinax leverera allt fler tjänster jämsides med sitt renodlade utbud av IT. Ett större arbetslag ger oss mer kompetens och arbetskraft, vilket i sin tur skapade goda möjligheter för Trinax att bli konkurrenskraftiga på marknaden med sina kvalitativa produkter och IT-tjänster.

Kundstocken fortsätter att växa på höjd och en förfrågan om att skapa ett tidrapporteringssystem åt en kund kommer på tal inte långt därefter. När systemet levererats börjar fler kunder att höra av sig via ryktesväg och efterfrågar samma tidrapporteringssystem. Vid den här tidpunkten har vi skapat den första versionen av vår nuvarande produkt Trinax Tidrapportering, som idag är mycket omtalad av våra kunder.

Personalstyrkan fortsätter att växa och har inom kort passerat tiotalet anställda som tidigare var det slutliga målet för Trinax utveckling. Resan var däremot långt ifrån över. Fler avdelningar tar form och det rekryteras ett flertal talangfulla kompetenser som var och en spelar en viktig roll för företaget. Det är även i detta skede som ledningen stärks upp med två nya delägare – nämligen Markus Karlén och Jerry Johansson. Två personer som tillsammans med Fredrik Yli-Luopa och resterande personal har lyckats få Trinax att uppnå tillväxt i raketfart. Detta fick vi ett tydligt kvitto på när vi blev utsedda till ett Gasellföretag 2019 – utmärkelsen som presenterar Sveriges snabbaste växande företag.

Trinax har alltid haft som mål att växa organiskt i en takt som vi klarar av både intern och externt. Det innebär att förhastade beslut och impulsiva investeringar som riskerar negativa utfall aldrig har varit inkluderat i vår resa mot tillväxt. För oss har det istället varit viktigt att göra kloka och genomtänkta val som gynnar såväl företaget som vår personal och kunder. Det har varit centralt för oss sedan dag ett.

Idag står Trinax med ett arbetslag på 28 anställda och beräknar en stadig tillväxt under de kommande åren. Sommaren 2019 flyttade vi till nya lokaler för att skapa mer plats åt befintlig och kommande personal. De nya lokalerna bidrog till en ännu bättre arbetsmiljö och sammanhållning i gruppen och med tydliga mål, dedikation och hårt arbete lyckades vi bli DI Gasell även de kommande två åren (2020 och 2021) - något som vi är otroligt stolta över. Hösten 2019 etablerade vi ett säljkontor i Västerås som vi såg otroligt mycket fram emot. 2020 blev sedan året då vi startade upp Trinax AS i Norge för att kunna sälja vårt Tid- & Projekthanteringssystem på den norska marknaden.

Efter första kvartalet år 2022 är vi nästan uppe i 30 anställda. Vi fortsätter att växa, både inom våra system & systemutveckling, samt IT-tjänster. Vi väljer därför att dela upp Trinax AB i två bolag, där IT-tjänsterna och tillhörande personal flyttar till ett dotterbolag med namnet EyeTea Sweden AB (I T Sweden AB). Ja, vi har minst sagt haft privilegiet att uppleva många spännande projekt och uppdrag under våra år på Trinax. Och frågar du oss, är det långt ifrån över. För precis som vi alltid har gjort kommer vi fortsätta optimera våra produkter med nya funktioner och egenskaper som tillåter våra kunder att spara mer tid och pengar.

Det är vad vi brinner för. Vi är idag otroligt stolta över vår tillväxtresa och tacksamma för att vi under så många år lyckats leverera kvalitativa produkter och tjänster som vi tror på helhjärtat. Det har för oss alltid funnits ett genuint intresse av att lära känna våra kunder och behålla en långsiktig relation med alla de som är öppna för det. Och frågar du oss, kan vi med självsäkerhet berätta att det är detta personlighetsdrag i företaget som bidragit till att vi vuxit och skapat ett gott rykte bland vår omgivning under alla dessa år.

Avslutningsvis, vill vi lyfta vår stolthet för personal och gamla kollegor – utan deras driv och kunskap hade denna resan aldrig varit möjlig. Ett stort tack för er dyrbara tid!

Vår tidslinje

2010

Från enskild firma till aktiebolag

2011

Första personalanställningen

2012

Andra personalanställningen

2012

Första lanseringen av Tidsrapporter

2013

Personalökning till 4 anställda

2016

Personalökning till 7 anställda

2017

Markus Karlén blir delägare

2018

Jerry Johansson blir delägare

2019

Vi passerar 20 anställda

2019

Vi får utmärkelsen "Gasellföretag"

2020

Vi flyttar till nya lokaler

2020

Vi startar upp kontor i Västerås

2020

Vi startar upp Trinax AS i Norge

2020

Vi blir DI gasell för andra gången

2021

Vi blir DI gasell för tredje året i rad

2022

Vi flyttar IT-tjänsterna till dotterbolaget EyeTea Sweden AB