Tidrapportering är så mycket mer än bara närvaro och frånvaro. Det är tidsåtgång för enskilda moment och hela projekt. Det är material och artiklar som används och det är verktyg och maskiner som slits. Att rapportera tid och material är att ha koll. Och har du koll, då får du rätt betalt. Vi skulle kunna säga att tid faktiskt är pengar.
Att inte tidrapportera alls medför en mängd problem. När du inte har koll på dina anställdas närvaro och frånvaro, eller vet hur mycket tid som spenderats på moment och hela projekt, står du handfallen när det är dags för löner och fakturering. Det tar inte bara mer tid att komma i mål, risken är stor att du också missar timmar och material som ska faktureras. Vet du inte heller hur lång tid olika moment brukar ta blir det svårt att planera framtida projekt.
Tidrapportering på papper är bättre än ingen tidrapportering, men det blir snabbt en tids- och tålamodskrävande uppgift för alla inblandade. Papper har av någon oförklarlig anledning förmågan att få fötter och hamna på villovägar någon gång mellan mötet med pennan och dagen för inlämning. De papper som ändå når hela vägen fram till lyckosten som ska färdigställa löne- och fakturaunderlagen ska tydas, härledas och hamna på rätt ställe. Ett klassiskt recept på övertid och huvudvärk.
Det är tydligt att det finns tid att spara när det kommer till tidrapportering. Kanske det bästa sättet att göra det på är att sköta rapporteringen digitalt. Låt dina anställda rapportera arbetstid och material, direkt mot moment och projekt, var de än är. De slipper ha tider i huvudet och papperslappar i bilen, och du får full kontroll på dina resurser i realtid.
Tidrapportering i Trinax Tid & Projekt
I Trinax Tid & Projekt är det vansinnigt enkelt att rapportera in tid och material, var som helst och när som helst, från telefonen på bygget eller datorn på kontoret.
Rapportera tid
Du och dina anställda kan rapportera olika typer av tid – som arbetstid, frånvaro, ledighet och övertid – direkt mot moment och projekt i verktyget. Du får en tydlig överblick över hur projekten fortlöper och var det finns rum för förbättringar.
Rapportera material
Lika intressant som tid är givetvis material och artiklar som förbrukas. Hur många reglar gick det åt? Vilka strömbrytare användes? Att på rutin rapportera allt material ger dig många fördelar, från kunskap inför kommande projekt till korrekta fakturaunderlag på nolltid.
Redo för nästa steg
När allt är rapporterat och klart är du redo för löneutbetalningar och fakturering på ett kick. Tar du dessutom hjälp av en integration till ditt löne- eller bokföringssystem är du inte många klick från att stänga månaden.
Spara mer tid med våra tillval
Med Trinax Tid & Projekt kan du göra mycket mer än att tidrapportera. Du kan dessutom finslipa verktyget efter ditt företags behov med hjälp av våra tillval. Ta en titt på sidan där vi samlat dem alla.